Wanneer je in een bash script meerder processen naast elkaar wilt draaien dan
kun je er een paar nar de achtergrond sturen. Wanneer je communicatie tussen
die processen nodig hebt kun je extra File Descriptors aanmaken, en slimme
dingen dingen doen met input en output redirectie, named pipes, sockets, en
meer.
Sinds Bash 4.0 in 2010 kun je dat ook simpeler doen. Op de achtergrond blijft
het toveren met file descriptors en redirectie, maar in het script zelf leest
(en schrijft) het allemaal wat makkelijker dankzij het coproc commando.
In deze video laat Wander zien hoe je gebruik kunt maken van Co-Processen, hoe
ze werken, en welke valkuilen je in kunt vallen of kunt vermijden.